Monday, March 12, 2012

Hydro Crystals

När jag var och hälsade på min mamma hade hon de konstigaste sakerna i sin blomvas. Först trodde jag det var glaskulor packade på varandra och sedan dränkta i vatten. Men det var de här fiffiga sakerna:


Jag köpte dem på samma affär som mamma: Poppins. 29 kr för ett paket. De fanns även i färgerna blå, grön, gul och rosa. Jag valde lila då de genomskinliga var slut.


En och en halv liter vatten till en påse.


De är alltså pyttesmå från början.


Nu täcker de inte ens botten på skålen.


Efter bara någon timme har de börjat suga åt sig vatten och svälla.


12 timmar senare har de sugit i sig allt vatten och håller på att svämma över kanten.


Klart!

Tanken är alltså att de här ska ersätta vatten och när de börjar skrumpna ihop fuktar man dem bara med mer vatten. Jag får se ifall mina växter överlever, men en sak är säker: kulorna hjälper till att hålla saker på plats.

No comments:

Post a Comment