Sunday, November 20, 2011

Röda Drottningen

Förra veckan blev jag tillfrågad om jag kunde vara med i den årliga Ljusfestivalens öppningsceremoni. De behövde en Röd Drottning från Alice i Underlandet och jag råkade ha en outfit från förra året.

Däremot; förra åreat hade jag linser. Jag har varit lat och inte skaffat nya och skulle inte heller hinna det innan Ljusfestivalen. Så - Röda Drottningen behövde stiliga glasögon. Jag tog ett par av mina gamla, trasiga och återanvände glasen. Som båge använde jag 3D-glasögon från Filmstaden. Jag målade dem röda och limmade på frivoliterad spets och ett par hjärtan (syns inte i bild)..

Dags för smink.

Det tog ett tag att bli färdig eftersom det skulle sminkas, lockas hår, målas naglar, tas på accessoarer etc. 

Ögonfransarna jag har till Röda Drottningen är episka men de är svåra att bära med glasögon. Jag var tvungen att limma fast dem annorlunda så de skulle passa bakom glasen. Att vara utan det var det inte tal om.
Färdig!


 






Mina underbara systrar var också med mig.




Efter en snabb genomgång slappade vi och tittade på när de andra bytte om till sina kostymer. De andra karaktärerna från Alice I Underlandet var också närvarande. Det fanns även magdansöser, dansare från balettakademin, Edward Scissorhands, Cruella DeVil och Princess Peach. Plus random sagofigurer.


Det här årets Red Queen skiljer sig inte mycket från förra året. Bara att jag hade glasögon, en annan hårfärg och ingen lugg.

Bilden ovan är från mars 2010. En av mina småsystrar ville att vi skulle klä ut oss och gå och se Tim Bursons Alice i Underlandet. Min fantastiska mor hjälpte mig sy klänningarna. Jag gjorde kronan, halsbandet, armbanden och all spets på klänningarna och skorna i frivoliteter. Det är tre meter svart spets på den svarta klänningen. Det tog för evigt att göra den.


Det här är vi när vi gick och såg filmen.


Den här bilden är från Halloween i november 2010. Det var andra gången jag använde utstyrseln. Eftersom knappt någon såg oss när vi använde den på bion bestämde vi oss för att återanvända våra kläder på Halloweenfesten vi gick på. Min lugg hade växt en bit, annars var det inte så stor skillnad.


Mina systrars bloggar om Ljusfestivalen: Lolitalife Risa-chan
and Kreativatanten 

No comments:

Post a Comment